Χρήστος Κάτσικας
Στις πρόσφατες προγραμματικές δηλώσεις του προέδρου της Νέας Δημοκρατίας για την παιδεία, στο πλαίσιο της επίσκεψής του στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, δεν έγινε καμία απολύτως αναφορά στο δημόσιο Νηπιαγωγείο.
Αυτό επισημαίνει με ανακοίνωσή του ο Σύλλογος Αναπληρωτών Νηπιαγωγών, πρωτοβάθμια σωματεία εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και γονείς, εκφράζοντας παράλληλα την ανησυχία τους για την «παράλειψη» του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης.
Θα μπορούσε να υποθέσει κανείς ότι η παραπάνω επισήμανση των φορέων των Νηπιαγωγείων καθώς και η έκφραση ανησυχίας είναι «τραβηγμένη από τα μαλλιά». Είναι έτσι; Πρόκειται για μια τυχαία παράλειψη του Κυριάκου Μητσοτάκη;
Αν δούμε τα πράγματα με μια σειρά, σε βάθος και σε πλάτος, τότε μπορούμε να πούμε ότι η παράλειψη αυτή δεν είναι καθόλου τυχαία και πως οι θέσεις της Ν.Δ. και του αρχηγού της είναι εξόχως επικίνδυνη.
Στο συγκεκριμένο ερωτηματολόγιο, η Ν.Δ. για το Νηπιαγωγείο δεν έκανε τίποτε περισσότερο από το να το εξαφανίσει από τον σχολικό χάρτη, ονομάζοντας μεθοδευμένα προσχολική εκπαίδευση, την προσχολική αγωγή και φροντίδα που παρέχεται στους παιδικούς σταθμούς.
Είναι τόσο απαίδευτοι όλοι αυτοί που σχεδιάζουν την εκπαιδευτική πολική της Ν.Δ. ώστε να μη γνωρίζουν τη διαφορά αγωγής και εκπαίδευσης; Ή το σχέδιο είναι τόσο καλά μελετημένο, ώστε να απαξιώσει το βαρυσήμαντο ρόλο και την εκπαιδευτική αξία του νηπιαγωγείου, εξομοιώνοντας δύο διακριτούς θεσμούς;
Προφανώς πρόκειται για το δεύτερο. Άλλωστε, με προηγούμενη δήλωση του στις 2 Μαρτίου του 2017 ο αρχηγός της Ν.Δ., Κ. Μητσοτάκης, στα εγκαίνια του πρώτου δημοτικού βρεφονηπιακού σταθμού Παπάγου – Χολαργού, μίλησε για «αταξία απ’ την πλευρά της πολιτείας σχετικά με το τι διδάσκονται τα παιδιά» και αναφέρθηκε «στην ανάγκη να δημιουργηθεί μια ενιαία δομή στο υπουργείο Παιδείας που θα βλέπει τα νηπιαγωγεία και τους βρεφικούς σταθμούς μέσα από ενιαίο πρίσμα».
Το παρακάτω απόσπασμα είναι από το ερωτηματολόγιο της Ν.Δ., από το οποίο φαίνεται και η κατευθυνόμενη απάντηση που επιθυμούν διακαώς να λάβουν ως αυτοεπιβεβαίωση των νεοφιλελεύθερων ιδεολογικών τους αντιλήψεων.
Γι’ αυτόν που θα το συμπληρώσει υπάρχει μόνο μια επιλογή: VOUCHER(KOYΠΟΝΙ)-ΠΑΙΔΙΚΟΣ ΣΤΑΘΜΟΣ!
3. Με ποιον από τους παρακάτω τρόπους θεωρείτε ότι μπορεί να βελτιωθεί η προσχολική εκπαίδευση; (Μία επιλογή)
Επέκταση του ωραρίου ώστε να διευκολύνονται οι εργαζόμενοι γονείς
Η παραπάνω ερώτηση ίσως να μπορούσε να διατυπωθεί και διαφορετικά.
Γονείς και παιδιά πελάτες για όλη σας τη σχολική ζωή το κουπόνι το θέλετε τυπωμένο ή σε ηλεκτρονική μορφή;
Στο πρόγραμμα της Ν.Δ.
Υπενθυμίζουμε πως το Νηπιαγωγείο υπάγεται στο Υπουργείο Παιδείας ήδη από το 1929, με την Εκπαιδευτική Μεταρρύθμιση και εντάσσεται στη στοιχειώδη, δηλαδή Πρωτοβάθμια, Εκπαίδευση, ενώ η φοίτηση σε αυτό είναι διετής. Στο δημόσιο Νηπιαγωγείο υλοποιείται συγκεκριμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, προσαρμοσμένο στις ανάγκες των νηπίων 4-6 ετών και υπό την εποπτεία του Υπουργείου Παιδείας. Συνεπώς, ουδεμία σχέση υπάρχει με τη φύλαξη, μέριμνα, φροντίδα και αγωγή που παρέχει ο παιδικός σταθμός σε βρέφη και νήπια έως 4 ετών.
Οι εκπαιδευτικοί φορείς επισημαίνουν πως “τον περασμένο Φεβρουάριο θεσμοθετήθηκε η δίχρονη υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση, η οποία ήδη εφαρμόζεται σε 184 Δήμους της χώρας, με προοπτική επέκτασης και στους υπόλοιπους Δήμους την επόμενη τριετία”.
Η δίχρονη υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση αποτέλεσε αίτημα ετών τόσο των εκπαιδευτικών, όσο και της κοινωνίας, με στόχο την αναβάθμιση της προσχολικής εκπαίδευσης, την ισότιμη ένταξη των νηπίων 4-6 ετών στη δημόσια, δωρεάν εκπαίδευση και την ταυτόχρονη αποσυμφόρηση των παιδικών σταθμών, ώστε να «ανοίξουν» περισσότερες θέσεις για τα παιδιά των 3 ετών. Ένα αίτημα που δεν υποστηρίχτηκε και δεν ψηφίστηκε από τη Ν.Δ.
Σε πρόσφατη τηλεοπτική συνέντευξη, ο κ. Μητσοτάκης ανέφερε, μεταξύ άλλων, ότι θα πρέπει να επανεξετασθεί πόσοι καθηγητές και δάσκαλοι χρειάζονται, ενώ υπάρχουν περιθώρια ανακατανομής του προσωπικού του δημοσίου μέσα από διαδικασίες αξιολόγησης και κινητικότητας.
Οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί της τάξης, που καλούνται να παρέχουν τις υπηρεσίες τους στις εσχατιές της Ελλάδος, τα τελευταία 10-12 χρόνια, αισθάνονται την ανάγκη να υπενθυμίσουν ότι αναπληρώνουν τους ίδιους τους τους εαυτούς. Ότι οι 19.480 προσλήψεις αναπληρωτών που πραγματοποιήθηκαν στην Α φάση δεν αφορούν έκτακτες, αλλά πάγιες και διαρκείς ανάγκες της εκπαίδευσης.
Συνεπώς, η εύρυθμη λειτουργία του εκπαιδευτικού συστήματος δεν μπορεί να εξασφαλισθεί με τιμωρητικού τύπου αξιολογήσεις, μετακινήσεις ή απολύσεις, αλλά με την πραγματοποίηση μόνιμων διορισμών και τη δημιουργία προγραμμάτων που έχουν ως στόχο την ανατροφοδότηση και βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου.