Επικαιρότητα

Δικαίωμα στην πρόταση

By N.

November 18, 2017

Του Χρήστου Διαμάντη

“Δεν κλειδώσαμε κανέναν διευθυντή”

Αιτία της αντιπαράθεσης ήταν η πενθήμερη εκδρομή. Οι μαθητές επέμεναν να συγκληθεί ένας σύλλογος, ώστε να επιλεγούν ποιοί από τους καθηγητές θα τους συνόδευαν στην εκδρομή. Ενώ, όπως υποστηρίζουν, ο Διευθυντής του σχολείου κ.Γιώργος Μπαρμπόπουλος, ήθελε στην εκδρομή να συμμετέχει ο ίδιος, η σύζυγός του Ιωάννα Κουτσογιάννη και τρεις ακόμη καθηγητές της επιλογής του. Και γι’ αυτό μετά την ανακοίνωση των καθηγητών συνοδών, οι μαθητές αλλά και οι γονείς, είχαν αντιδράσει ομόφωνα, λέγοντας: “Ε, όχι! Αυτό είναι γαμήλιο ταξίδι, κύριε Διευθυντά μας. Και η δημοκρατία σας είναι διαταγή. Πράγμα που δεν το δεχόμαστε.”

Και απέναντι σε αυτή τη “διαταγή”, δημοκρατικά και καθόλα νόμιμα, οι μαθητές κατέθεσαν την άποψή τους εντός του συλλόγου των καθηγητών, την Πέμπτη 2 – 11 – 2017 για να ληφθεί υπόψιν η πρότασή τους, πρωτίστως πολιτισμένα. Ζήτησαν να ακυρωθεί η πρώτη απόφαση (κάτι που προβλέπεται στη δημοκρατία) και να αλλάξουν οι συνοδοί. Στη συνέχεια χρειάστηκαν πέντε σύλλογοι διδασκόντων (ρεκόρ για το σχολείο) ώστε να ικανοποιηθεί το αίτημα των μαθητών.

Εφόσον, είχε προηγηθεί: Η αξίωση από τον διευθυντή να αποσύρουν το αίτημα τους στην (προτίμηση συνοδών) κι ύστερα η αποβολή τους από τους δυο πρώτους συλλόγους που είχαν πραγματοποιηθεί. Με την επιμονή τους, κατάφεραν να τους δεχτούν στον 3ο σύλλογο για να απορριφθεί στη συνέχεια το αίτημά τους 100% από τον ίδιο τον διευθυντή. Μετά απ’ όλα αυτά, πραγματοποιήθηκε κατάληψη του σχολείου από τους μαθητές, πράξη που όπως κι οι ίδιοι παραδέχονται, είχε νομικό βάρος αλλά δεν ήταν για “χαβαλέ” όπως θα μπορούσε ευκόλως να ερμηνευτεί, αλλά αναγκάστηκαν, προκειμένου να δικαιωθούν “ηθικά”.

Τι λέει ο διευθυντής Γιώργος Μπαρμπόπουλος: Ο διευθυντής του σχολείου κ. Γιώργος Μπαρμπόπουλος ισχυρίστηκε στις τηλεοπτικές κάμερες πώς: ” οι καθηγητές που επιθυμούσαν οι μαθητές ,δεν ήθελαν να συμμετάσχουν στην εκδρομή και γι ‘ αυτό, επιλέχθηκαν άλλοι.” Τι λένε οι πέντε (5) καθηγητές που ήταν οι επιλογές των μαθητών: Στο ίδιο ρεπορτάζ οι πέντε καθηγητές τον διαψεύδουν κατηγορηματικά λέγοντας πώς: “Στην πρώτη συνέλευση παραιτηθήκαμε στην αρχή για να πάνε τα παιδιά εκδρομή διότι είτε εκβιάζοντας, είτε με άλλους τρόπους φάνηκε πώς δεν θα πηγαίνανε την εκδρομή. Και κάναμε πίσω”.

Η Δημοτική αρχή με εκπρόσωπο τον Αντιδήμαρχο και πρόεδρο της σχολικής επιτροπής Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης του Δήμου Ναυπακτίας, Κώστα Καρακώστα και σύσσωμο και ομόφωνο τον σύλλογο Γονέων και κηδεμόνων στήριξαν εμπράκτως και με την συνεχή παρουσία τους καθημερινά στο χώρο του σχολείου το δικαίωμα στην πρόταση των μαθητών.

Η κοινωνία της πόλης της Ναυπάκτου: Γενικά οι πολίτες οι οποίοι γνωρίζουν τον Διευθυντή, από την πολύχρονη θητεία του στην πόλη, είχαν άποψη. “Η φήμη του προηγείται άλλωστε”, εφόσον ήταν ΠΕ 19 Πληροφορικής – σχολικός σύμβουλος Αιτωλοακαρνανίας, διευθυντής στο 2 Λύκειο Ναυπάκτου και τώρα ο νέος διευθυντής στο 1ο Λύκειο Ναυπάκτου. Από την άλλη, αυτή η κοινωνία γνωρίζει και τους μαθητές. Και το συμπέρασμα ήταν πώς κατά βάθος “χάρηκαν” με την αντίδραση και την επιμονή των μαθητών για το δικαίωμά τους και καταδίκασαν την πολιτική του Διευθυντή. Ήταν το πρώτο θέμα στις συζητήσεις παντού. Οι φιλήσυχοι πολίτες της Ναυπάκτου, έδειχναν επίσης δυσαρεστημένοι τόσο μ’ αυτό όσο και με τις τοπικές εφημερίδες που παρουσίαζαν ως πρώτη είδηση κάτι που μόνο διαφήμιση δεν είναι για την πόλη τους.

Κάποιοι τίτλοι από τον τύπο: – “Σοκ σε λύκειο της Ναυπάκτου – Μαθητές κλείδωσαν το διευθυντή του σχολείου”, – “Χαμός στο 1ο Λύκειο Ναυπάκτου” – “Αλαλούμ με την μαθητική εκδρομή στη Ναύπακτο – Μαθητές και γονείς εναντίον του διευθυντή” …

“Η απάντηση των μαθητών στους τίτλους του τύπου ήταν η εξής: Δεν κλειδώσαμε κανέναν διευθυντή. Φτάσαμε στη λύση της κατάληψης για να διεκδικήσουμε το νόμιμο δικαιωμά μας στην πρόταση.” Δήλωση που ελέχθη από τον εκπρόσωπό τους και πρόεδρο του 15μελούς Νίκο Καπετζώνη.

Εν κατακλείδι, ύστερα από τις πιέσεις από τους προαναφερθέντες φορείς, την κοινωνία αλλά, και τους παραιτηθέντες καθηγητές που είχαν οριστεί, την Πέμπτη στις 16 – 11 – 2017 αποφασίστηκε να συζητηθεί η πρόταση των μαθητών. Και μετά από μια μαραθώνια σύσκεψη του συλλόγου των καθηγητών και ψηφοφορία που ακολούθησε, αποφασίστηκε με 16 ψήφους υπέρ, 2 αποχές, 2 ψήφους κατά και 1 ψήφο λευκό να στηριχθεί η αρχική πρόταση των μαθητών και η επιθυμία – επιλογή τους , στα πέντε (5) συγκεκριμένα πρόσωπα – συνοδούς καθηγητές που επιθυμούσαν εξαρχής. Οι οποίοι είναι: Η Αθηνά Χαρακίδα, η Κατερίνα Σπανού,η Νικολίτσα Μούρτου, ο Γιώργος Πολιτόπουλος και ο Ηρακλής Μπεζαίτης. Και έπειτα εστάλη εγγράφως στην διεύθυνση της Β΄ δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης το πρακτικό της απόφασης.

Ικανοποιημένοι και δικαιωμένοι ένιωσαν οι μαθητές από την απόφαση. Ωστόσο, τίθενται έγγραφες επιφυλάξεις ως προς τη νομιμότητα της απόφασης από την πλευρά του διευθυντή. Όμως, και από την πλευρά τους μαθητές, καθηγητές, γονείς, η δημοτική αρχή και η κοινωνία γενικότερα διατηρούν κι αυτοί επιφυλάξεις… Άλλωστε παραμένουν 23 μέρες για την πραγματοποίηση της εκδρομής κι όπως είναι φυσικό επακόλουθο, κανείς δεν εφησυχάζει. Και ξεκάθαρα ζητούν ομόφωνα την παραίτηση του διευθυντή.

Το κλίμα είναι πλέον αναμεσά τους τεταμένο. Άλλωστε η φήμη του διευθυντή στην πόλη προηγείται όπως κι εμείς μπορέσαμε να συμπεράνουμε. Κι αυτό αποδεικνύεται διότι: Ο διευθυντής του σχολείου με δηλώσεις του εντός του σχολικού χώρου τις μέρες που προηγήθηκαν κατηγόρησε ευθέως δημόσια τον υποδιευθυντή του σχολείου Ηρακλή Μπέζαϊτη για προτροπή των μαθητών από τον ίδιο αλλά και για ανάρμοστη συμπεριφορά προς τον ίδιο. Και κατ’ επέκταση, κατηγόρησε και τον σύλλογο καθηγητών και τον σύλλογο γονέων και κηδεμόνων για υποκίνηση των μαθητών. Όπως προκύπτει από την μαρτυρία των παιδιών, οι ίδιοι οι μαθητές ζήτησαν από τον κ. Μπεζαϊτη να τους διευκολύνει τυπώνοντας τα ονόματα των συνοδών που επιθυμούσαν. Κάτι, το οποίο ήταν στο πλαίσιο των υποχρεώσεών του, εξάλλου.. όπως είπαν. Και όπως μας εξήγησε ο ίδιος ο κ. Μπεζαϊτης δεν πρόκειται για ανάρμοστη συμπεριφορά αλλά, μέσα στο κλίμα της έντασης που υπήρχε, ανέβηκαν οι τόνοι ηχητικά κι όχι με κάποιο χαρακτηρισμό ή προσβολή. Επίσης, προς τιμή όλων των φορέων δεν συντάχθηκε και δεν εστάλη αναφορά ως προς το πρόσωπο του κ. διευθυντή στον διευθυντή της Β΄ δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που είναι η προϊστάμενη αρχή του, για το καλό του σχολείου.

Τη Δευτέρα 20 – 11 – 2017 θα κατατεθούν οι δηλώσεις των γονέων που θα επιτρέπουν στα παιδιά τους να πάνε επιτέλους την πολυπόθητη πενταήμερη εκδρομή. Για να ζήσουν αυτή τη μοναδική εμπειρία και να έχουν μία ακόμα σημαντική σχολική ανάμνηση. Μετά από τη 12ετή φοίτηση τους στα Ελληνικά σχολεία. 17 Νοέμβρη. Χρόνια πριν το σύνθημα ήταν “Ψωμί, παιδία ελευθερία.” Το 2017 το σύνθημα των μαθητών μας είναι: Το δικαίωμα στην πρόταση. Το αυτονόητο.

Η ουσία είναι τελικά, πώς τόσο ο διευθυντής του σχολείου αλλά και οι μαθητές, πληρώνουν κάποιο τίμημα. Όμως το βάρος εδώ πέφτει στον κ.διευθυντή  ο οποίος είναι αυτός που ταρακουνά το ασυνείδητο τον παιδιών υπενθυμίζοντάς τους τη δύναμη της εξουσία του. Όμως “εξουσία” σε ένα σχολείο σημαίνει διαχείριση. Και η διαχείριση είναι απολύτως συνδεδεμένη με την προσωπικότητα του χαρακτήρα μας και γνωστοποιείται μέσα από τις πράξεις μας.

Κύριε διευθυντά, δεν μπόρεσα να βρω καμιά δικαιολογία για σας, τις 2 ημέρες που ήμουν στο σχολείο σας, άλλωστε δεν μου πάνε τα χακί. Κι εύχομαι καλή τύχη στους μαθητές της 3ης λυκείου. Τους οποίους είχα την τύχη να έχω κι εγώ μαθητές ως δάσκαλός τους στην έκτη δημοτικού και μπορώ να πω τα καλύτερα γι’ αυτά τα παιδιά. Ήταν, κι όπως έδειξαν είναι από τις καλύτερες φουρνιές. Παιδιά, σας ευχαριστούμε κι εμείς οι μεγάλοι, που μας δείξατε πώς γίνεται.

Οι μαθητές του 1ου λυκείου Ναυπάκτου, μας παραθέτουν το χρονικό του θέματος ώστε να αποκατασταθεί πλήρως η αλήθεια και η αλήθεια τους.

Κάθε χρόνο οι μαθητές της Γ’ Λυκείου υπόκεινται σε μια δύσκολη και στρεσογόνο διαδικασία. Την διαδικασία των πανελληνίων. Το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου τους, αναλώνεται στην προετοιμασία τους για τις εξετάσεις, με τις ανάλογες επιπτώσεις. Για το λόγο αυτό, προσπαθούν μέσω ενεργειών και πρωτοβουλιών να διασκεδάσουν, να χαλαρώσουν να ξεφύγουν από το άγχος και την πίεση. Αποκορύφωμα των εκδηλώσεων αυτών, είναι η πενταήμερη εκδρομή τους. Για την εκδρομή, διαθέτουν χρόνο και ενέργεια από την πρώτη, κιόλας, τάξη του Λυκείου. Συγκεντρώνουν οικονομικούς πόρους για τους αδύναμους οικονομικά συμμαθητές τους. Διότι η πενθήμερη είναι μια λαϊκή εκδήλωση. Ο προορισμός, οι ημερομηνίες, το πρόγραμμα της εκδρομής, οι επισκέψεις, καθώς και οι δράσεις για την στήριξή της, προέρχονται αποκλειστικά από τη βούληση και την πρωτοβουλία των μαθητών. Για τους λόγους αυτούς, οι μαθητές έχουν δικαίωμα να προτείνουν και τους συνοδούς- καθηγητές τους.

Κάθε χρόνο και σε κάθε σχολείο της Ελλάδας, η βούληση των μαθητών στο ζήτημα αυτό, λαμβάνεται σοβαρά υπ’ όψιν από τον Σύλλογο Διδασκόντων, και τελικά ικανοποιείται. Φέτος, στο σχολείο μας, χρειάστηκαν Πέντε – 5(!) σύλλογοι διδασκόντων με θέμα την επιλογή συνοδών και τελικά, να ικανοποιηθεί η πρότασή μας.

Αρχικά, κατηγορηθήκαμε που προτείναμε, επιπλέον, μας ζητήθηκε να αποσύρουμε την πρότασή μας, στη συνέχεια, αποβληθήκαμε από δύο συλλόγους διδασκόντων. Οι προτάσεις μας δεν υποκινήθηκαν από κανέναν. Μοναχά από την δημοκρατική μας συνείδηση, στο πλαίσιο της αρχής της πλειοψηφίας, θεμελιώδους αρχής του Ελληνικού Συντάγματος. Φτάσαμε στην λύση της κατάληψης, για να διεκδικήσουμε το νόμιμο δικαίωμά μας στην πρόταση. Η κατάληψη μας, δεν ήταν μια πράξη χαβαλέ. Ήταν μια πράξη με ηθικό και νομικό βάρος. Γίναμε τελικά δεκτοί στον 3ο Σύλλογο Διδασκόντων και καταθέσαμε την πρότασή μας. Αυτή δεν εισακούστηκε. Ούτε ένας από τους καθηγητές που προτείναμε δεν επιλέχθηκε για συνοδός. Η πρότασή μας απορρίφθηκε 100%. Τότε ξεκινήσαμε έναν νέο αγώνα για να γίνει δεκτό το αίτημά μας. Στον αγώνα μας αυτό, είχαμε καθολική υποστήριξη και από τους γονείς μας, και τους τοπικούς φορείς. Για τις ενέργειές μας κατηγορηθήκαμε ψευδώς ως «τσογλάνια» και «μπαχαλάκηδες». Ουδέποτε θίξαμε όμως την προσωπικότητα κανενός και προασπίσαμε το ήθος μας. Δεν επαναλάβαμε την πράξη της κατάληψης, δεν δημιουργήσαμε προβλήματα στην υπόλοιπη σχολική και μαθητική κοινότητα. Δεν κλειδώσαμε κανέναν διευθυντή και καμία πόρτα σχολική. Οι γονείς κατέθεσαν στον Σύλλογο Διδασκόντων την πρόταση τους με ομόφωνη απόφαση. Πλέον, 3 διαφορετικά όργανα, με ομόφωνες αποφάσεις, ζητούσαν την ίδια λύση. Οι πρόεδροι των τμημάτων, οι γονείς των μαθητών της Γ’ Λυκείου, ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων. Η πρότασή τους, μας εξέφραζε απόλυτα. Στον 4ο Σύλλογο Διδασκόντων ωστόσο, δεν συζητήθηκε. Χρειάστηκε ο 5ος σύλλογος για να συζητηθεί και, μετά από μια μαραθώνια συνεδρίαση, να γίνει επιτέλους δεκτό το αίτημά μας, και με ευρεία, μάλιστα, πλειοψηφία. Ο δίκαιος αγώνας μας, πέτυχε. Για τον λόγο αυτό, πλέον, δεν κρατώ και δεν κρατάμε κακία σε κανέναν. Μου μένει μόνο το παράπονο. Παράπονο γιατί χρειάστηκαν 3 εβδομάδες για να μάς αναγνωριστεί το αυτονόητο για την εποχή μας. Το δικαίωμα στην πρόταση!

Νίκος Καπεντζώνης, πρόεδρος 15μελούς του 1ου ΓΕΛ Ναυπάκτου