Τι κινδύνους εγκυμονεί η ιστορία της Κριμαίας για την Ελλάδα;

3

Κυριάκος

του Κυριάκου*

Κριμαία, ένα κακό προηγούμενο για την Ελλάδα

Η Κριμαία συζητείται πολύ τελευταία εν μέσω αναζητήσεων τύπου κατά πόσο… το Μαλαισιανό Boeing απήχθη από εξωγήινους, αν ο Ερμής ήταν ανάδρομος ή αν μας ψεκάζουν.

Δικαίως όμως μας απασχολεί καθώς α) έσπασε το ταμπού ότι στην Ευρώπη είναι απίθανη η αλλαγή συνόρων, β) μετά από αρκετά χρόνια οι Ρώσοι κινούνται δυτικά, γ) η Ευρώπη δυσκολεύεται να αντιδράσει στη γειτονία της και δ) η ατμόσφαιρα ξαναγίνεται ψυχροπολεμική. Το σίγουρο είναι ότι ζούμε ιστορικές στιγμές.

Οι κίνδυνοι όμως που εγκυμονεί η ιστορία της Κριμαίας με ανησύχησαν, κυρίως σε σχέση με το έλλειμμα σεβασμού των ανθρώπινων δικαιώματα στην Ελλάδα και τη φύλαξη των νώτων της χώρας μας και της Ευρώπης.

Εξηγούμαι:

Παρατηρώντας εξωτερικά τα φαινόμενα στην Ουκρανία, όλα ξεκίνησαν με διαδηλώσεις στο Κίεβο. Κατόπιν οι ταραχές οδήγησαν στη φυγή του Ρωσόφιλου πρωθυπουργού της Ουκρανίας και την αρχή της φερόμενης άμεσης ή έμμεσης βίας εναντίον του Ρωσικού στοιχείου.

Που οδήγησε όμως τελικά η ανεξέλεγκτη ή κατευθυνόμενη βία στο Κίεβο; – Κατέληξε (έως σήμερα τουλάχιστον) στο αντικειμενικό γεγονός της επέμβασης της Ρωσίας και στον ακρωτηριασμό ενός κράτους.

Με ποια αφορμή ακρωτηριάστηκε όμως η Ουκρανία;

– Για την προστασία ομοεθνών των Ρώσων πληθυσμών, οι οποίοι φέρονταν ως καταπιεζόμενοι από τους ακροδεξιούς Ουκρανούς.

Και εδώ είναι η ανησυχία μου:

Αφού λοιπόν το ταμπού της αλλαγής των συνόρων έσπασε, για φανταστείτε ένα απευκταίο, ας ελπίσουμε υπερβολικό και απίθανο σενάριο με τα εξής δεδομένα:

Ι) Είναι γνωστό ότι το μουσουλμανικό στοιχείο στη Θράκη είναι έντονο.

ΙΙ) Είναι γνωστό επίσης ότι στην Ελλάδα και στην Ευρώπη ισχυροποιείται η άκρα δεξιά και γενικά οι ακρότητες. Πολλοί ημιμαθείς ή κατευθυνόμενοι ή απελπισμένοι, είτε με τη θέλησή τους είτε άθελα, είτε επειδή είναι απλώς οπαδοί είτε διότι λαμβάνοντας χρηματική υποστήριξη υποστηρίζουν και γιγαντώνουν μέρα με τη μέρα με το λιθαράκι τους ακραίες συμπεριφορές. Τα λόγια των ακροδεξιών, ηχούνε ωραία στα κουρασμένα και απελπισμένα αυτιά της κοινωνίας, όπως ηχούσε το τραγούδι των σειρήνων στους κουρασμένους ναυτικούς-μελλοντικά θύματα. (βλ. σχετικά http://www.kathimerini.gr/734142/opinion/epikairothta/arxeio-monimes-sthles/h-anagennhsh-toy-fasismoy)

Ας υποθέσουμε ότι ορισμένοι ακροδεξιοί, μόνοι τους ή με τη βοήθεια πληρωμένων καθοδηγητών τους, καταφεύγουν σε πρακτικές καταπίεσης των δικαιωμάτων των μουσουλμάνων της Θράκης με άμεση ή έμμεση βία.

Το κρίσιμο ερώτημα είναι το εξής:

Αν ήσασταν Τούρκος, θα επεμβαίνατε στρατιωτικά στη Θράκη να βοηθήσετε τους ομόθρησκους μουσουλμάνους Έλληνες αν σας καλούσαν σε βοήθεια;

Φοβάμαι πως η απάντηση είναι μάλλον θετική…

Είναι αρκετά πιθανόν να επεμβαίνατε, ιδίως αν οι τοπικοί πληθυσμοί αισθανθούν βία, επιθυμήσουν την αλλαγή σε συνδυασμό με τα στρατηγικά συμφέροντα κάποιου ισχυρού κέντρου εξουσίας.

Πρακτικές καταπίεσης των δικαιωμάτων των μουσουλμάνων της Θράκης θα έδιναν ικανό πάτημα πιθανόν όχι μόνο στην Τουρκία αλλά και σε μουσουλμάνος από αλλού να επέμβουν, όπως έκαναν οι Ρώσοι στην Ουκρανία (Για κάτι αντίστοιχο σε σχέση με τους μουσουλμάνους Τατάρους στην Κριμαία μας προειδοποιεί το άρθρο του Jochen Bittner http://www.kathimerini.gr/758711/article/epikairothta/kosmos/einai-h-krimaia-h-epomenh-gioygkoslavia, ότι δηλαδή «…ανησυχίες…. ότι η εντύπωση και μόνο πως ευσεβείς μουσουλμάνοι απειλούνται θα είναι αρκετή για να τραβήξει θερμόαιμους ισλαμιστές στην περιοχή» της Κριμαίας.»)

Και η απλή εντύπωση λοιπόν ότι ευσεβείς μουσουλμάνοι μπορεί να απειλούνται στη Θράκη από φανατικούς Έλληνες, θα είναι αρκετή να τραβήξει θερμόαιμους ισλαμιστές στην περιοχή.

Προσοχή! Δε θέλουμε κάτι τέτοιο! Γιατί πρόσφατα έχουμε και εμείς ζήσει κάτι παρόμοιο. Η κίνηση στην Κριμαία θύμισε έντονα τη δικαιολογία των Τούρκων για την επέμβαση στην Κύπρο, δηλαδή την καταπίεση των Τουρκοκυπρίων πληθυσμών από τους Ελληνοκύπριους και Έλληνες.

Οι διαδηλώσεις στο Κίεβο, τηρουμένων των αναλογιών, θύμισαν τις ταραχές στην Αθήνα. Ευτυχώς στην Αθήνα δεν είχαμε τέτοια κλιμάκωση και οι ακρότητες δεν έγιναν ακόμα δούρειος ίππος για άλλες εξελίξεις.

Μία είναι η λύση:

Πρώτα από όλα, για αυτονόητους και αδιαπραγμάτευτους λόγους ανθρωπιάς και δικαίου, η λύση είναι ο σεβασμός των δικαιωμάτων όλων των ανθρώπων που διαβιούν στην Ελλάδα.

Και η παραπάνω λύση πρέπει να είναι οδηγός καθημερινότητας, ανεξαρτήτως αν επαληθευτεί ή όχι το παραπάνω σενάριο.

Ο καθένας από μας, ο αστυνομικός, το στρατιώτης, ο συμμαθητής, ο γείτονας, ο συντοπίτης, ο δημόσιος και ιδιωτικός υπάλληλος, οφείλει να καταλαβαίνει το καθαρά ελληνικό πνεύμα ότι είναι στοιχείο πολιτισμού ο σεβασμός στο διπλανό, ό, τι αυτός και αν πιστεύει! Ο Θουκυδίδης μας δίδαξε ότι πρέπει «την πόλη μας την παρέχουμε ανοιχτή, και ποτέ δεν αποκλείουμε κανέναν διώχνοντας τους ξένους από οποιοδήποτε μάθημα ή θέαμα, από το οποίο, αν δεν το κρατήσουμε μυστικό και το δει κανείς από τους εχθρούς μας, είναι δυνατόν να ωφεληθεί….»

Φοβάμαι ότι αν αργήσουμε να καταλάβουμε την ανάγκη σεβασμού των δικαιωμάτων όλων των ανθρώπων που ζουν στη χώρα μας, δε θέλει και πολύ να ανοίξει η πύλη της κόλασης και για μας, καθώς οι αιτίες υπάρχουν και οι προφάσεις κατασκευάζονται.

*Ο Κυριάκος εργάζεται ως νομικός στην Γαλλία και είναι απόφοιτος πολιτικής επιστήμης

Σχετικά Με Το Συντάκτη

N.

3 Comments

  1. Thanasis on

    Agapite Kyriako,

    Opos eksigisa k ston palio mou filo Thoma merikes meres prin
    oson afora sto arthro tou peri “ilithiwn” pou anazitoun sotires, etsi tha ithela k se esena na ekfraso tin apopsi
    oti oso k an fenete profanis o silogismos sou stin pragmatikotita erminevei me
    epikindino tropo tin anodo tis akro-deksias stin Ellada. Gia tin akrivia pistevo
    pos to na xaraktirizeis tous ipostiriktes tis akro-deksias emesos plin safos ws
    “imimatheis”, “katefthinomenous” klp klp eine ena apo ta prota kabanakia
    proto-fasismou (prothalamos tou fasismou). Afto dioti epikalise emesa mia “sosti”
    nootropia i opia vasizete se akathoristes enies “politismou”, “pedias” i k morfotikou epipedou an thes.
    Den leo oti mia tetia theorisi eine fasistiki. Afto pou leo eine oti
    mia tetia katefthinsi logikis (pou distixos eine poli dimofilis simera) kaliergei
    to edafos gia tin teliki epikratisi tou fasismou sto ameso melon. Afto aloste
    adikatoprtizete k stin teliki sou protasi i opia vasizete se “tabeles” opos “astinomikos”, “stratiotis” klp
    k akathoristes enies “politismou” k “katharotitas” tis skepsis. Kata tin apopsi mou, i pragmatikotita
    eine oti i vasiki etia anodu tis akro-deksias eine i ikonomiki katastrofi tis
    xwras i opia ofilete stin efarmozomeni ikonomiki politiki. Kata tin tapini mou
    apopsi lipon, afto pou prepei na protaksoume AMESA eine sigekrimenes
    politikes anaptiksis k anadianomis tou ploutou enisxiontas taftoxrona tin aftopepithesi tou laou (apofevgontas
    xaraktirismous opos “ilithie”, “imimathi” klp).

    • Κατανοητός ο συλλογισμός σου Θανάση. Σε ευχαριστώ! Κρατώ
      την κριτική σου για το μέλλον και συμφωνώ σε ορισμένα σημεία.

      Σκοπός είναι ο διάλογος και η λύση θα βρεθεί!

      (υ.γ. Η ημιμάθεια δεν είναι μομφή, αλλά κατάσταση. Αφορά
      κυρίως στη στρέβλωση των διδαγμάτων των Ελλήνων ή της γλώσσας μας, από την
      οποία δεν εξαιρούμαι- Ο Σωκράτης θα χαιρόταν αν τον λέγαμε ημιμαθή!).
      Σχόλια ως προς την ουσία του άρθρου;

      Κ

      • Thanasis on

        Pistevo pos o kindinos pou perigrafeis eine iparktos
        k ontos prepei na mas provlimatisei. I enstasi mou
        eine os pros tous tropous adimetopisis tou kindinou
        i.e. pistevo pos prepei na protaksoume efarmosmenes
        anaptiksiakes politikes k na min demonopioume oute
        tin akro-deksia oute aftous pou tin psifizoun. An anastrafei
        to klima litotitas (me mazikes kratikes/evropaikes ependiseis k miosi
        tis anergias, vlepe New Deal) tote ta ipolipa tha paroun ton
        dromo tous k oi kindinoi aftoi tha eksafanistoun.

Αφήστε Ένα Σχόλιο

eighteen − 9 =

Simple Share Buttons