STOP στις πρακτικές των εισπρακτικών!

0

Της Μαρίας Παρέντη

Τα τελευταία δέκα χρόνια τα πιστωτικά ιδρύματα αναθέτουν την όχληση των ”κακοπληρωτών” σε εισπρακτικές εταιρείες. Το δρόμο τους ακολούθησαν οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας . Οι περισσότερες από αυτές τηλεφωνούν επικαλούμενες το όνομα και την ιδιότητα κάποιου δικηγόρου,με τρόπο που δεν έχει καμία σχέση με το  εν λόγω λειτούργημα.

Οι πρακτικές που υιοθετούνται είναι δίχως υπερβολή τρομοκρατικές για τον οφειλέτη ή τον εγγυητή. Αυτή είναι η ”εντολή” των υπαλλήλων , οι οποίοι μαθητεύουν ώστε να γίνονται πιεστικοί και να εντείνουν την ένταση της υποχρέωσης που έχει ο δανειολήπτης να εξοφλήσει.

Συμπεριφορές αχαρακτήριστες,απειλητικές και εκβιαστικές ,στα όρια του τραμπουκισμού, παντελώς παράνομες, με τους περισσότερους δέκτες να υποκύπτουν και να δανείζονται για να αποπληρώσουν, στην οριζόμενη από τον εκπρόσωπο της εκάστοτε εισπρακτικής, ημερομηνία καταβολής.

Από το καλοκαίρι του 2016 η δικαιοσύνη ανέλαβε, αν και πολύ αργά, δράση. Στελέχη τριάντα εισπρακτικών  και δέκα δικηγορικών εταιρειών , κλήθηκαν από την Εισαγγελία Πρωτοδικών της Αθήνας  για κακουργηματικά αδικήματα, μεταξύ των οποίων και η νομιμοποίηση προϊόντων από εγκληματικές ενέργειες («ξέπλυμα»).

Ας ξεκινήσουμε όμως από την βάση της παράνομης πράξης που είναι η ίδια η όχληση από τρίτο παράγοντα, εκτός της Τράπεζας ή της κινητής τηλεφωνίας προς τον οφειλέτη. Ο δανειστής ή ο πάροχος συνάπτει σύμβαση με τον οφειλέτη ή τον καταναλωτή, ο οποίος δίνει τα στοιχεία που θα του ζητηθούν, προσωπικά δηλαδή δεδομένα τα οποία παρανόμως μεταβιβάζονται σε τρίτους δίχως εκείνος πρώτα να ενημερωθεί.

Δεν είναι δηλαδή μόνο η διατάραξη της οικιακής ειρήνης, ή η εκβίαση και η ψυχολογική πίεση, πριν από αυτό η πράξη καθίσταται παράνομη. Δεν θα έπρεπε να υπάρχει στην κατοχή της εισπρακτικής εταιρείας ούτε το τηλέφωνο του οφειλέτη, πόσο μάλλον το εκκαθαριστικό του σημείωμα, η οικογενειακή του κατάσταση κ.ο.κ Ακόμη και να υποθέσουμε πως η τηλεφωνική συνομιλία εξελισσόταν σε ήπιους τόνους, θα ήταν παράτυπη, καθώς παραβιάζει την  Ευρωπαϊκή και Ελληνική νομοθεσία περί προστασίας των προσωπικών δεδομένων,τις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας και την Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων.

Την εβδομάδα που μας πέρασε δύο αποφάσεις, που θα αποτελέσουν σταθμό και θα ανοίξουν το δρόμο σε όλους όσοι έχουν πεσει κατά καιρούς θύματα αυτών των πρακτικών, ήρθαν να βάλουν φρένο σε τράπεζες και εισπρακτικές.

Το δικαστήριο έκρινε παράνομη την τηλεφωνική επικοινωνία των εισπρακτικών προς τους καταναλωτές  , εάν οι τράπεζες δεν έχουν προηγουμένως γραπτώς ενημερώσει ότι μεταβιβάζουν τα προσωπικά τους δεδομένα, δηλώνοντας στον ενδιαφερόμενο την επωνυμία της εισπρακτικής εταιρίας.Αν εκείνος δε συναινέσει η μεταβίβαση θεωρείται παράνομη. Το επόμενο νόμιμο βήμα είναι, αν κι εφόσον ο τελευταίος συμφωνήσει, η ίδια η εισπρακτική  να τον ενημερώσει εγγραφως για την κατοχή των προσωπικών του δεδομένων και για την ακριβή χρήση τους από την ίδια.

Οι τράπεζες επικαλέστηκαν τον όρο που περιλαμβάνεται στην αίτηση έκδοσης δανείου ή πιστωτικής κάρτας ότι ”ο αιτών συναινεί στη διαβίβαση των δεδομένων του”, με τους δικαστές να απαντούν ότι αυτός δεν σημαίνει τη «συγκατάθεση του δανειολήπτη για τη διαβίβαση των προσωπικών του δεδομένων σε εταιρείες ενημέρωσης οφειλετών» και να συνεχίζουν λέγοντας πως «ως “συγκατάθεση” ορίζεται η ελεύθερη, ρητή και ειδική δήλωση βούλησης, που εκφράζεται με τρόπο σαφή και εν πλήρη επιγνώσει, με την οποία το υποκείμενο των δεδομένων, αφού προηγουμένως ενημερωθεί, δέχεται να αποτελέσουν αντικείμενο επεξεργασίας τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα, που τον αφορούν».

Η  πρώτη απόφαση επιδίκασε υπέρ κατόχου κάρτας το ποσό των 5.870 ευρώ για την ηθική βλάβη που υπέστη. Ο οφειλέτης απευθύνθηκε στη δικαιοσύνη καθώς, όταν λόγω δυσπραγίας καθυστέρησε μερικές δόσεις, η εισπρακτική εταιρεία στην οποία η Τράπεζα είχε διαβιβάσει τα προσωπικά του στοιχεία δίχως να τον ενημερώσει, τον ενοχλούσε καθημερινώς σε κινητό και σταθερό τηλέφωνο, προκαλώντας του ψυχική αναστάτωση.

Η δεύτερη απόφαση επιδίκασε υπέρ  δανειολήπτριας 6.000 ευρώ για ηθική βλάβη και αφορούσε καταναλωτικό δάνειο 5.200 ευρώ. Η γυναίκα δεχόταν καθημερινές κλήσεις από εισπρακτικές δίχως να έχει ακολουθηθεί η νόμιμη διαδικασία και αφότου η ίδια ενημέρωνε ότι μόλις είχε χειρουργηθεί λόγω αιμαγγειώματος εγκεφάλου, σε συνέπεια να έχει κρίσεις επιληψίας και «ψυχοσιόμορφες εκδηλώσεις».

Καιρός ήταν να μπει ένα τέλος στις πρακτικές της ”νόμιμης τοκογλυφίας”. Αν ενοχληθείτε από τους εν λόγω κυρίους, ξέρετε πια τι πρέπει να κάνετε.

*Το κείμενο δημοσιεύθηκε στο ένθετο του Νόστιμον Ήμαρ στον Δρόμο της Αριστεράς, την Παρασκευή 23.12.2016

Κάθε Σάββατο κυκλοφορεί στα περίπτερα το έντυπο Νόστιμον Ήμαρ ένθετο στον Δρόμο της Αριστεράς.

dromos-n

 

 

Σχετικά Με Το Συντάκτη

Μαρία Παρέντη

Η Μαρία Παρέντη ζει και εργάζεται στην Αθήνα.Σπούδασε Ελληνική Φιλολογία στη Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών και Νομικά στην Κομοτηνή.Ονειρεύεται έναν κόσμο στον οποίο οι δικηγόροι θα περιττεύουν και θα διδάσκει λογοτεχνία.Προς το παρόν μάχεται για το δίκιο

Αφήστε Ένα Σχόλιο

9 − 4 =

Simple Share Buttons