Από την Βασιλική Μαμαλούκου

Το μέλλον του πλανήτη εξαρτάται από το νερό…

Σε όλη τη διάρκεια της Ιστορίας, ο άνθρωπος έπρεπε να παλεύει με τη Φύση για να επιβιώσει. Σταδιακά αυτό άλλαξε και ο άνθρωπος άρχισε να καταλαβαίνει πως για να επιβιώσει θα πρέπει να την προστατεύσει.”Ανακάλυψα έναν καινούργιο κόσμο και ήθελα να τον κατακτήσω, ενώ έπρεπε να τον προστατεύσω” σε αυτή την παραδοχή ακριβώς κατέληξε και ο μεγαλύτερος και πιο διάσημος θαλασσοπόρος Ζακ-Υβ Κουστώ, ο άνθρωπος που από την παιδική του ηλικία ένιωθε στη στεριά σαν ψάρι έξω από τα νερά του και το σπίτι του ήταν το θρυλικό “Καλυψώ” με το οποίο έκανε αμέτρητα ταξίδια με την ομάδα του καταγράφοντας σε φιλμ τα μυστήρια και την μαγνητική ομορφιά των ωκεανών.

Φωτογράφος, κινηματογραφιστής, εφευρέτης καταδυτικού εξοπλισμού και συγγραφέας, προώθησε την υποθαλάσσια γνώση και την προστασία του περιβάλλοντος οργώνοντας τους ωκεανούς, και δεν είναι υπερβολή να υποστηρίξει κανείς πως σε αυτόν οφείλεται και η τηλεοπτική κυρίως εκπαίδευση του παγκόσμιου κοινού για τους θησαυρούς αλλά συχνά και τις δυσάρεστες εκπλήξεις που κρύβουν. Ένας ωκεανός χωρίς άγνωστα τέρατα -άλλωστε- θα ήταν ύπνος δίχως όνειρα, όπως είχε γράψει ευφυέστατα ο Τζον Στάινμπεκ.

 

Μια από τις πλουσιότερες παραγωγές στην ιστορία του ευρωπαϊκού κινηματογράφου (25 εκατομμύρια ευρώ), η «ΟΔΥΣΣΕΙΑ» είναι η εντυπωσιακή ταινία του Ζερόμ Σαλ για την άγνωστη, ταραχώδη ζωή του μεγαλύτερου θαλασσοπόρου του 20ου αιώνα, τα γυρίσματα της οποίας διήρκησαν 5 μήνες σε μέρη που εντυπωσιάζουν, στις παγωμένες ακτές της Ανταρκτικής, αλλά και με καρχαρίες στις Μπαχάμες. Ο Γάλλος βετεράνος πια ηθοποιός, Λαμπέρ Γουίλσον που τον ενσαρκώνει έχασε δέκα κιλά για να υποδυθεί τον λεπτοκαμωμένο εξερευνητή στις ηλικίες από 37 ως 70. Η ταινία δεν επικεντρώνεται μόνον στις περιπέτειες , στις συγκρούσεις και τρικυμίες που βίωσε με το  «Καλυψώ», αλλά κυρίως στην προσωπική και οικογενειακή του ζωή και ειδικά στην ταραγμένη σχέση του με τον δεύτερό του γιο, τον δυναμικό και ιδεολόγο, Φιλίπ που πέθανε σε αεροπορικό δυστύχημα τον Ιούνιο του 1979 στην Πορτογαλία. Η Ωντρέ Τοτού υποδύεται την πρώτη γυναίκα του Κουστώ, Σιμόν την οποία παντρεύτηκε το 1937 και με την οποία θα αποκτούσε αργότερα δύο παιδιά, τα οποία τον ακολουθούσαν πάντα στις εξερευνητικές του αποστολές και τα υποθαλάσσια ταξίδια του. Στην ταινία όλα ξεκινάνε το καλοκαίρι 1946. Ο Ζακ Κουστώ βουτά με τον γιο του, Φιλίπ, στα πανέμορφα νερά της Μεσογείου. Χάρη σε μια νέα ειδική εφεύρεση του πατέρα του, ο μικρός Φιλίπ μπορεί να αναπνεύσει μέσα στο νερό και έτσι γνωρίζει για πρώτη φορά έναν μυθικό, νέο, υπέροχο κόσμο..

Για τον Κουστώ, όμως, αυτό δεν αρκεί. Αγαπά την περιπέτεια και την αδιάκοπη εξερεύνηση, και για το όνειρό του είναι διατεθειμένος να ρισκάρει τα πάντα. Έτσι, αγοράζει ένα πλοίο που ονομάζει Καλυψώ και ξεκινά με την σύζυγο του ,και το έμπιστο πλήρωμά του να ταξιδεύει τις θάλασσες της Γης, αφήνοντας τους άλλους γιους του σε ένα γκρίζο, βαρετό οικοτροφείο.

Πριν από τον Κουστώ οι άνθρωποι έβλεπαν μόνον την επιφάνεια των ωκεανών, ονειρευόμενοι μαγικά ταξίδια, χάρη  στον Κουστώ ανακάλυψαν και τη ζωή στο βυθό αλλά και την ανάγκη για την κατανόηση και την προστασία  αυτού του “σιωπηλού κόσμου” (βιβλίο του που θα γυριζόταν αργότερα στο πολυβραβευμένο και μνημειώδες ομώνυμο φιλμ, κάνοντάς τον διασημότητα) που δίνει πνοή στον πλανήτη μας.

“Ο καπετάνιος πέρασε σήμερα στον κόσμο της σιωπής” 25 Ιουνιου του 1997 (σε ηλικία 87  ετων, η τελευταία του “κατάδυση”).

Η ταινία κυκλοφορεί στις κινηματογραφικές αίθουσες στις 8 Δεκεμβρίου από την Rosebud.21.

Το κείμενο δημοσιεύθηκε στο ένθετο του Νόστιμον Ήμαρ στον Δρόμο της Αριστεράς, το Σάββατο 3.12.2016

Κάθε Σάββατο κυκλοφορεί στα περίπτερα το έντυπο Νόστιμον Ήμαρ ένθετο στον Δρόμο της Αριστεράς.

dromos-n

Σχετικά Με Το Συντάκτη

Βασιλική Μαμαλούκου

Αθεράπευτα ρομαντική,κυνηγώντας “ανεμόμυλους” από τότε που με θυμάμαι, ρίχνομαι στην περιπέτεια της ζωής με άγνοια κινδύνου.Παιδί της επικοινωνίας και της γραφής από κούνια, όμως, στην πορεία έμαθα πως δεν αρκεί να γνωρίζει να γράφει κανείς, πρέπει να γνωρίζουν και οι άλλοι να διαβάζουν.Στο ταξίδι της γνώσης είμαι ακόμη νάνος. Εφόσον όμως ο ήλιος του πολιτισμού είναι χαμηλά στον ορίζοντα, ακόμα και οι νάνοι ελπίζω να ρίχνουν μεγάλες σκιές.

Αφήστε Ένα Σχόλιο

four × one =

Simple Share Buttons