Η Κρήτη ως ουτοπία φύλου και (ετερο)σεξουαλικότητας -του Νικήτα Φεσσά

12

kritikosagrotis2

Φωτογραφία: Freddie F.

Με αφορμή την πρόσφατη διαδικτυακή υστερία για τον όμορφο νεαρό Κρητικό που συμμετείχε στην κινητοποίηση των αγροτών στο Σύνταγμα, αλλά και πιο πριν, τη δημοφιλία του βιντεοκλίπ του Λεων. Μπαλάφα που διαδραματίζεται στην Κρήτη, με τίτλο ‘Άντε να σταθώ στα πόδια μου’, αυτό το κείμενο θα προσπαθήσει να ανιχνεύσει μερικούς από τους λόγους πίσω από τη γοητεία που ασκεί σήμερα σε πολλές ετεροφυλόφιλες γυναίκες η Κρήτη. Η μεθοδολογία μας δεν είναι αυστηρή, και το δείγμα μας προέρχεται κυρίως από σχόλια κ αναρτήσεις σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης (facebook, twitter)*.

Τα περισσότερα από αυτά τα σχόλια διαπιστώνουμε ότι δεν αρκούνται στην έκφραση θαυμασμού προς το σωματικό κάλλος, αλλά διέπονται και από μια νοσταλγία, ακόμη κι από πολύ νεαρές γυναίκες, νοσταλγία για μια εποχή που μπορεί να μην έχουν καν ζήσει, για την ακρίβεια για μια εποχή που δεν υπήρξε ποτέ. Η Κρήτη εδώ είναι ξεκάθαρα ένας μυθικός ου-τόπος. Το άγριο/‘πρωτόγονο’, γυμνό, αυστηρό Κρητικό τοπίο γίνεται το σκηνικό όπου οι γυναίκες αυτές προβάλλουν τις φαντασιώσεις τους (με άλλα λόγια, αν δεν υπήρχε η Κρήτη θα έπρεπε να την εφεύρουν). Από τα σχόλια γίνεται εμφανές ότι η νοσταλγία είναι για μια εποχή σχεδόν προ-νεωτερική (και σίγουρα προ-φεμινιστική), όπου οι σχέσεις μεταξύ των φύλων (υποτίθεται ότι) ήταν πιο απλές, και άρα πιο προβλέψιμες, όπου οι ρόλοι ήταν πιο διακριτοί, και οι σεξουαλικές ταυτότητες λιγότερο σύνθετες, εμπνέοντας, υποθέτουμε, κατά αυτόν τον τρόπο, μεγαλύτερη σιγουριά και ασφάλεια.

Σχόλια όπως ‘επιτέλους ένα πραγματικό/αυθεντικό αρσενικό’ (σχόλια δηλαδή γεμάτα από αφελείς και ξεπερασμένες ουσιοκρατικές ταυτολογίες, αφού δεν υπάρχει ‘πραγματικό’/ ‘αυθεντικό’ αρσενικό ή θηλυκό για τις κοινωνικές επιστήμες σήμερα, ή για τους μελετητές του φύλου και της σεξουαλικότητας στη μετα-Φουκώ εποχή) πάνε αφενός κόντρα σε οποιαδήποτε έννοια φεμινισμού, χειραφέτησης, και ενδυνάμωσης (empowerment), αλλά ταυτόχρονα δεν μπορούν απλώς να ερμηνευτούν και να αναλυθούν αποκλειστικά μέσα από την παραδοσιακή φεμινιστική θεωρία. Απαιτούνται και άλλα θεωρητικά εργαλεία (όπως η ψυχανάλυση- με την οποία ο φεμινισμός είχε ανέκαθεν μια τεταμένη σχέση αγάπης-μίσους), για να κατανοήσουμε τι είναι, λ.χ., αυτό που κάνει ‘power women’ και καριερίστριες να νοσταλγούν μια εποχή όπου οι γυναίκες ήταν καταπιεσμένες (και εξακολουθούν να είναι, σε πολλά ορεινά χωριά της Κρήτης, και της ελληνικής επαρχίας γενικότερα). Τι είναι αυτό που τις κάνει να φαντασιώνονται την Κρήτη ως μια ετεροσεξουαλική ουτοπία, όπου όχι μόνο δεν υπάρχουν ομοφυλόφιλοι, αλλά ούτε καν ‘θηλυπρεπείς’ [sic]άντρες, όπου οι άνδρες είναι (υποτίθεται) λιγότερο νάρκισσοι, και δεν γνωρίζουν τι θα πει σύγχρονο grooming (επίσης μύθος, καθώς οι ‘παραδοσιακοί’ Κρητικοί επιμελούνται προσεκτικά την εμφάνισή τους); Τι είναι αυτό που κάνει αυτές τις γυναίκες να παραβλέπουν (;) το γεγονός ότι πολλοί από αυτούς τους Κρητικούς άνδρες, εργένηδες και μη, δηλώνουν ανοικτά ότι είναι τακτικοί θαμώνες μπαρ όπου εργάζονται χορεύτριες/ιερόδουλες (οι περισσότερες από αυτές θύματα trafficking) από το πρώην Ανατολικό μπλοκ, προκειμένου να ικανοποιηθούν σεξουαλικά;

Και αν ακόμα νομίζει κανείς ότι όλα τα παραπάνω δεν άπτονται αρκετά της πολιτικής, και δεν διαποτίζουν τον πολιτικό λόγο στην Ελλάδα σήμερα, παραθέτουμε εδώ πρόσφατο tweet Ελληνίδας ‘επικοινωνιολόγου’, και υποψήφιας με τη ΝΔ στις πρόσφατες εκλογές, με εκατοντάδες followers στα social media, για τον (επίσης Κρητικό, και αγαπημένο αντικείμενο παρωδίας για την macho brand αρσενικότητάς του) Ευάγγελο Μεϊμαράκη: ‘O Μεϊμαράκης προσθέτει την τεστοστερόνη που λείπει από το καραμανλικό στρατόπεδο λόγω αδιευκρίνιστης σεξουαλικής ταυτότητας. Ορίστε, το ’πα.’

*Για λόγους οικονομίας χώρου αφήσαμε εκτός σχόλια που έγιναν από άνδρες, στρέιτ ή γκέι, στα social media, με αφορμή το ίδιο θέμα.

 

 

 

Σχετικά Με Το Συντάκτη

Νικήτας Φεσσάς

Ο Νικήτας γεννήθηκε στην Αθήνα, τέλειωσε το Πάντειο, και άρχισε να γράφει (κυρίως) πολιτισμική κριτική για διάφορα έντυπα. Εσχάτως προσπαθεί να ολοκληρώσει και το διδακτορικό του πάνω στον ελληνικό κινηματογράφο.

12 Comments

  1. πάντως αν οι ετεροκανονικοι κανανε ομοφυλοφιλικο σεξ ή τουλαχιστον δεν το έκρυβαν αυτη η κουβεντα δεν θα ανοιγε καν…. Ουσιαστικα έχουμε ταυτίσει την ετεροκανονικοτητα με το ετεροφυλοφιλικο σεξ και μια αντιστοίχως ανομολογητη ομοκανονικοτητα με το ομοφυλοφιλικο… Τεσπα… όσα δεν φτάνει η αλεπού…

    • oti Kai na lete eseis o ntelikanis einai kouklos …. Afto mou thymise to komik me ton kokora tou arka, opou o kokoras travaei ena xehesma sto gourouni me diafora epitheta typou falokratis, sexistis, sovinistis k,t.l. gia na lavei tin apli apantisi “kalosyni sou, ena aplo guruni eimai”… Ti this thelete tis analyseis, kyrie Fessa mou, ETSI gyrizei o kosmos

  2. Γιούλη on

    Έχετε πράγματι διαβάσει. Αλλά δεν έχετε μετακινηθεί από πατριαρχικές αντιλήψεις. Ποιος ο λόγος για ένα τέτοιο άρθρο; Να διαπιστώσετε εσωτερικευμένο μισογυνισμό και εθελοδουλεία, επικαλούμενος τον φεμινισμό; Συγχαρητήρια, ερμηνεύσατε μία μαζική δημόσια έκφραση της γυναικείας επιθυμίας ως νοσταλγία της καταπίεσης και επιθυμία επιστροφής σε “προ-νεωτερικές και (σίγουρα προ-φεμινιστικές)” εποχές (χρησιμοποιώντας μάλιστα τον όρο “διαδικτυακή υστερία”). Το άρθρο αυτό αναδίδει μισογυνισμό, κατά την ταπεινή (πάντα) άποψη, μιας γυναίκας.

  3. Λέει ο καθένας το μακρύ και το κοντό του, γιατί λοιπόν να μη σχολιάσετε κι εσείς;
    Λες και είναι ο κανόνας να πηγαίνουν οι κρητικοί σε κ*λ*μπαρα, λες και γνωρίζετε την κρητική πραγματικότητα (ούτε καν το τοπίο δεν πετύχατε), λες και υπάρχουν πια… καριερίστες και power women. Ότι οι κυρίες της πρωτεύουσας ζουν σε μια άλλη πραγματικότητα είναι αλήθεια, αλλά το ίδιο ισχύει και για εσάς. Άσε που ο Μεϊμαράκης δεν καταλαβαίνω πού κολλάει. Σιγά το αντιπροσωπευτικό δείγμα. Και τέλος: Όσες καταπιεσμένες γυναίκες υπάρχουν στην Κρήτη, άλλες τόσες υπάρχουν και στην Αθήνα. Τα χειρότερα δείγματα επαρχιωτών, εκεί τα έχω συναντήσει. Προσπαθήτε να εξηγήσετε ένα κλισέ, επικαλούμενος 100 άλλα.

  4. Ελεος με τις υπεραναλυσεις! Ο συγκεκριμενος ειναι αντικειμενικα ενας ομορφος αντρας. Για την ακριβεια πολυ ομορφος. Απο οπου και να ητανε την ιδια υστερια θα προκαλουσε. Τα υπολοιπα ειναι κομπλεξικα καταλοιπα διαφορων ζηλιαρηδων που προσπαθουν να βρουν επιχειρηματα για να υπαινιχθουν οτι κατα καποιον τροπο προσβαλεται η αισθητικη τους.
    Επισης προκειται για απλως μια εικονα και ειναι υποκριτικο να αντιμετοπιζεται διαφορετικα ακομα και ως προς τις αντιδρασεις που προκαλει. Δηλαδη σε αυτο το αρθρο γινεται μια υπερ αναλυση για να καταληξουμε στο ερωτημα τι ειναι αυτο που κανει τις γυναικες να αναζητουν ολα αυτα που υπενισσεται το αρθρο. Ειμαι σιγουρη οτι ο συντακτης που κατασκευασε το ερωτημα εχει και την απαντηση αλλα δε μας τη λεει για να μη μας τα δινει μασημενα. Προφανως ειναι δυσκολο απλα να κατανοηθει το αυτονοητο οτι τα σχολια σε μια ωραια εικονα ακολουθουν παντα τα συμφραζομενα. Και χρηματιστης στη wall street να ηταν την ιδια υστερια θα προκαλουσε. Αλλα δε θα σας βρωμαγε τραγιλα ομως ε;

  5. Εσθήρ on

    Είναι απλά ένας πολύ ωραίος άντρας. Μπορεί να αρέσει σε εμάς τις φεμινίστριες μακριά από κάθε ιδέα ματσιλας και αρρενωπότητας. Δεν είδα να αφήνετε περιθώρια για κάτι τέτοιο

    • Tεπώνυμο on

      ^Μαζεύτηκαν όλες οι φεμινίστριες του πλανήτη, (εμένα γιατί δε μου είπατε τίποτα? αν και δεν ανήκω πουθενά – άστο αυτό τώρα), ξαφνικά είχαν όλες την ίδια συνείδηση και .. υποκειμενική “πραγματικότητα” που αδιανόητα έγινε αντικειμενική, ονομάστηκαν “Εσθήρ” και βγάλαν την παραπάνω ανακοίνωση. (σε περίπτωση που κάποια δε κατάλαβε γιατί έλειπε ή γενικώς δε κατάλαβε τίποτα. παρακαλώ. κάνει κάτι εγκεφαλικά κύτταρα.

      • Εσθήρ on

        Δεν είπα ότι αρέσει σε ολες τις φεμινίστριες, μην ψαχνεσαι για καυγα λες και σε αφήσαμε στην απ’εξω.
        Ειπα οτι μπορεί να αρέσει και σε εμάς τις φεμινίστριες, καθώς το άρθρο υποθέτει πως αυτό το άρθρο αρέσει μόνο σε τίποτα τσιράκια της πατριαρχίας.

  6. Drapeau Noir on

    Εύστοχη προσέγγιση της “κρητικολαγνείας”. Λυπάμαι για όσες και όσους το πήραν προσωπικά και δεν είναι σε θέση να αντιληφθούν τις προβληματικές του ζητήματος.

  7. Γιώργος on

    Επειδή δεν υπάρχει καμία ουσία για σχολιασμό θα έλεγα να ξαναδιαβάσεις ότι έγγραψες και ίσως νιώσεις γιατί όλες οι γυναίκες αναζητούν ένα απλό αυθεντικό αρσενικό.

  8. Nikolass on

    Εγω παντως που είμαι γκει δεν θα πηγαινα μαζι του δεν εχει τιποτα το ελκυστικο πανω του και ας είναι αρρενωπος τι παει να πει αμα ο αντρας δεν είναι περιποιημένος αστο στον κορακα!

Αφήστε Ένα Σχόλιο

20 − 4 =

Simple Share Buttons