Χρήστος Γεροντίδης: Η απώλεια είναι εκείνη που γεννάει στην Τέχνη

0

gerontidis3

Συνέντευξη στην Άννα-Μαρία Αρβανιτίδου για το Νόστιμον Ήμαρ

Γνωρίσαμε τον Χρήστο Γεροντίδη μέσα από την παράσταση «Όλοι ένα. Φίλα με» στη συνεργασία του με τον Σταμάτη Κραουνάκη και την υπέροχη μουσική ομάδα που τον πλαισιώνουν… ως άγγελοι. Μια παράσταση που παρουσιάζει Τρεις γενιές τραγουδιών και μια πορεία συναισθημάτων ονείρων ζευγαριών, ανεκπλήρωτων ερώτων, μοναχικών ανθρώπων και ερωτευμένων.

Τον φιλοξενήσαμε, λοιπόν, στο Νόστιμον ήμαρ και μας μίλησε για τις εμπειρίες του και τη συνεργασία του με τον Σταμάτη Κραουνάκη και την Σπείρα-Σπείρα, για ζητήματα καλλιτεχνικής παιδείας και για το προσφυγικό.

 Τι ήταν αυτό που σε κέρδισε στην υποκριτική;

Η αμφιβολία… Δηλαδή, όλο αυτό που σου συμβαίνει όταν μπαίνεις στη διαδικασία να δουλέψεις έναν ρόλο. Πως θα τον προσεγγίσεις, τι θα πρέπει να τονίσεις. Γενικά η υποκριτική απαιτεί μια συγκεκριμένη διεργασία. Είμαστε λίγο σαν τα μέντιουμ… βλέπεις τα σημάδια και πας. Αυτό το μη δεδομένο λοιπόν με κέρδισε.

Θεωρείς πως η μουσική παιδεία είναι απαραίτητη για ένα παιδί;

Πιστεύω στην εκπαίδευση των παιδιών όχι μόνο στη μουσική αλλά στην τέχνη γενικότερα και βέβαια στο θέατρο. Είναι σημαντικό ένα παιδί να έρθει σε επαφή με τη μουσική μαθαίνοντας ένα μουσικό όργανο, με τα εικαστικά μαθαίνοντας να ζωγραφίζει, με το χορό αντίστοιχα και φυσικά με το θέατρο μέσα από το θεατρικό παιχνίδι. Είναι γνωστό ότι τα παιδιά που έχουν καλλιτεχνική εκπαίδευση αναπτύσσουν τις δεξιότητές τους διαφορετικά, έχουν μια άλλη αντίληψη και μια διαφορετική συναισθηματική νοημοσύνη. Βέβαια πέρα από την εκπαίδευση σημαντική είναι η παιδεία που μπορεί να πάρει ένα παιδί από τα ακούσματα που έχει από το σπίτι του. Μπορεί για παράδειγμα να μην παίζει πιάνο, αλλά να ακούει τη μουσική που ακούν οι γονείς του κι αυτό να διευρύνει τους ορίζοντές του και να βάλει τις βάζεις για να επιλέγει κι εκείνο στην ενήλικη ζωή του ποιοτικά ακούσματα.

Το θέατρο αντιμετωπίζει δυσκολίες στην Ελλάδα;

Φυσικά και αντιμετωπίζει δυσκολίες, όπως και όλοι οι τομείς. Βέβαια, στο θέατρο ποτέ δεν ήταν εύκολα τα πράγματα για τους περισσότερους του χώρου. Τώρα όμως έγιναν δυσκολότερα για όλους σχεδόν.

gerontidis

Σαν ηθοποιός σε εκφράζει μια μουσική παράσταση ή θα προτιμούσες έναν τυπικό ρόλο ερμηνείας;

Ως ηθοποιό με εκφράζει ότι μ’ αρέσει και με κάνει να νοιώθω άνετα. Συγκεκριμένα στην παράσταση «Όλοι ένα – φίλα με» του Σταμάτη Κραουνάκη, με εκφράζει όλη η παράσταση γιατί μπορεί να είναι μουσική παράσταση, εμπεριέχει όμως και τα θεατρικά μέρη που δημιουργούν ένα σύνολο το οποίο είναι πλήρες.

Τι χαρακτηριστικά έχει η παράσταση ‘’Όλοι ένα’’;

Όπως είπα και πριν, είναι μια μουσική παράσταση με θεατρικά στοιχεία. Βασικό θέμα της ο έρωτας, μέσα από τα τραγούδια του Σταμάτη που καλύπτουν τρεις δεκαετίες δημιουργίας. Είναι τραγούδια που έχουν αγαπηθεί πολύ από τον κόσμο, πασίγνωστα, αλλά και κάποια που δεν είναι ίσως τόσο γνωστά στο ευρύ κοινό, αλλά είναι σπουδαία! Παρεμβάλλονται και πέντε θεατρικά κείμενα που οι ηθοποιοί αποδίδουμε ως μονολόγους. Στην παράσταση ο Σταμάτης Κραουνάκης είναι στο πιάνο και ερμηνεύει με μοναδικό τρόπο τα κομμάτια και μαζί του κι εμείς …ως άγγελοι – φύλακες των τραγουδιών και των θεατρικών κειμένων. Εκτός από εμένα είναι ο Σάκης Καραθανάσης, ο Γιώργος Στιβανάκης, ο Κώστας Μπουγιώτης και ο Χάρης Φλέουρας. Ο μαέστρος Αρης Βλάχος στο άλλο πιάνο, που είναι κι αυτός από τους μόνιμους συνεργάτες του Σταμάτη, ο Βάϊος Πράππας στο μπουζούκι και στην κιθάρα και ο Γιώργος Ταμιωλάκης στο τσέλο.

gerontidis2

Η ‘’μουσική’’ αναδρομή της παράστασης, σε τι κοινό αναφέρεται; Σε τι κοινό στοχεύετε γενικότερα;

Δεν υπάρχει συγκεκριμένο κοινό. Τα τραγούδια, τα κείμενα, είναι για όλους. Κάθε ηλικία απολαμβάνει την παράσταση, όπως έχει φανεί άλλωστε και από τις παραστάσεις που δώσαμε στο Κακογιάννη από τον περασμένο Οκτώβριο και όλο το χειμώνα και από την μεγάλη περιοδεία που κάναμε το καλοκαίρι σε πολλά μέρη της Ελλάδας… και συνεχίζουμε. Η καλοκαιρινή μας περιοδεία ολοκληρώνεται στην Ελευσίνα στις 16 Σεπτεμβρίου.
Ποιες είναι οι εντυπώσεις σου από μία τόσο καλή συνεργασία και ειδικά με τον Σταμάτη Κραουνάκη;

Η συνεργασία μας έχει ήδη συμπληρώσει οκτώ χρόνια, οπότε από τη διάρκειά της καταλαβαίνετε ότι είναι μια καλή συνεργασία και μια ουσιαστική σχέση. Άλλωστε ο Σταμάτης είναι ένας γνήσιος καλλιτέχνης και ξέρει πώς να μεταλαμπαδεύει στους νεότερους την τέχνη του. Είναι ένας πολύ καλός δάσκαλος, προστατευτικός με τους συνεργάτες του και καλός φίλος.

gerontidis4

Παρατηρώντας κάποια μικρά πολιτικά σχόλια που γίνονται μ’ έναν πολύ εύστοχο τρόπο στην παράσταση, πώς θα χαρακτήριζες την εποχή που ζούμε;

Θεωρώ ότι η παράσταση δεν έχει ακριβώς πολιτικά σχόλια, πέρα από ένα δυο που λέει ο Σταμάτης, έχει όμως κάποια κοινωνικά σχόλια. Γενικότερα όμως για την εποχή που ζούμε, νομίζω ότι έχει το χαρακτηριστικό της παρατεταμένης αναμονής. Δηλαδή, έχει πεθάνει ένα μεγάλο μέρος του παλιού, των όσων θεωρούσαμε δεδομένα, αλλά δεν έχει γεννηθεί ακόμα το καινούργιο. Άρα υπάρχει ένα κενό που εκεί μέσα πέφτει ένα μεγάλο μέρος της ζωής μας. Αυτό λοιπόν δεν μπορεί παρά να καθιστά τις δυσκολίες μας ακόμα μεγαλύτερες και να μας κάνει ακόμα πιο κλεισμένους στο καβούκι μας. Βλέπω ότι είμαστε όλο και πιο μόνοι κι αυτό το πολυπόθητο εμείς που υποτίθεται θα ενισχυόταν μέσα από τις δυσκολίες, δεν το βλέπω να επιτυγχάνεται»

Το προσφυγικό ζήτημα είναι πολύ έντονο το τελευταίο διάστημα. Άνθρωποι που έχουν ανάγκες όχι μόνο βιολογικές (π.χ. ανάγκη για τροφή και ρουχισμό) αλλά και πνευματικές. Πώς πιστεύεις ότι μπορεί να βοηθήσει η τέχνη την ψυχική ισορροπία και πνευματική καλλιέργεια αυτούς τους ανθρώπους κι αν φυσικά τη θεωρείς απαραίτητη.

Αυτοί οι άνθρωποι προς το παρόν πασχίζουν να σταθούν στην ζωή με όση αξιοπρέπεια τους επιτρέπουν οι συνθήκες. Αυτό από μόνο του είναι τέχνη ή μάλλον θέλει τέχνη και τεράστια δύναμη για να το καταφέρει κανείς. Επίσης δεν είναι άνθρωποι που έπεσαν από τον ουρανό, είχαν πατρίδα, οικογένεια, θεσμούς, θρησκεία, παραδόσεις που όλα αυτά συνθέτουν και τις τέχνες των χωρών απ’ όπου προέρχονται. Μετά το πρώτο στάδιο λοιπόν του να ορθοποδήσουν σε μια άλλη πατρίδα, είτε αυτή είναι η Ελλάδα είτε όποια άλλη χώρα θα βρεθούν, πιστεύω ότι θα έρθει και το επόμενο στάδιο να βάλουν στην τέχνη τους όλα αυτά που βίωσαν και βιώνουν. Και επειδή η απώλεια είναι εκείνη που γεννάει στο χώρο της τέχνης, ελπίζω να μπορέσουν να γεννήσουν κάτι σημαντικό. Τώρα σε ότι αφορά εμάς ως καλλιτέχνες και πως πρέπει να σταθούμε απέναντί τους; Νομίζω με ανθρωπιά. Αυτή είναι η σπουδαιότερη μορφή της τέχνης.

Ποιοι οι επαγγελματικοί σου στόχοι για τη νέα χρονιά;

Υπάρχουν δύο καινούργια πράγματα, για τα οποία όμως ακόμα δεν μπορώ να σας πω λεπτομέρειες γιατί πρέπει πρώτα να οριστικοποιηθούν. Το σίγουρο όμως είναι οι επαναλήψεις του «Ολοι ένα- Φίλα με» και πολύ πιθανό η επανάληψη της παράστασης «Ο λόγος του Κολοκοτρώνη» που παρουσιάστηκε στο πλαίσιο του Ελληνικού Φεστιβάλ στην μικρή Επίδαυρο στις 15 και 16 Ιουλίου μόνο για δύο παραστάσεις. Μια σημαντική δουλειά που αξίζει να την δει περισσότερος κόσμος, οπότε εξετάζεται η δυνατότητα να δοθούν και κάποιες ακόμα παραστάσεις. Είναι μια παράσταση με τον λόγο του Γέρου του Μοριά στους μαθητές της Γενναδίου Σχολής, στην οποία τα λόγια του Κολοκοτρώνη μετέφερε η σπουδαία ηθοποιός Λένα Ουζουνίδου, μαζί με τους πέντε μας (Μπουγιώτη, Στιβανάκη, Καραθανάση, Φλέουρα και εμένα), τη μουσική έχει γράψει ο Σταμάτης Κραουνάκης που έκανε και όλο το στήσιμο της παράστασης, τα σκηνικά ο Γιώργος Ξένος, τους φωτισμούς ο Κώστας Μπουλουγουράς.

 

ΣΤΑΜΑΤΗΣ ΚΡΑΟΥΝΑΚΗΣ “ΟΛΟΙ ΕΝΑ ΦΙΛΑ ΜΕ” ΣΤΗΝ ΕΛΕΥΣΙΝΑ

16 Σεπτεμβρίου 2016 | Παλαιό Ελαιουργείο Ελευσίνας > Ελευσίνα

Μουσικοί:
Άρης Βλάχος: μουσική διεύθυνση, πλήκτρα
Βάϊος Πράπας: λαϊκά έγχορδα, κιθάρα
Γιώργος Ταμιωλάκης: βιολοντσέλο

Τραγουδούν:
Χρήστος Γεροντίδης
Σάκης Καραθανάσης
Κώστας Μπουγιώτης
Γιώργος Στιβανάκης
Χάρης Φλέουρας

Συντελεστές:
Σκηνικό: Γιάννης Μουρίκης
Φωτισμοί: Κώστας Μπλουγουράς
Κοστούμια: Μαρία Καραπούλιου
Ήχος: Δημήτρης Σωτηρόπουλος + Κώστας Χριστοφής
Βοηθός σκηνοθέτη: Χρήστος Μουστάκας
Παραγωγή: Ομάδα Ελληνικού Μουσικού Θεάτρου –Σπείρα Σπείρα
Οργάνωση παραγωγής: Ελένη Συροπούλου
Προβολή & Επικοινωνία: Δέσποινα Κραουνάκη
Σχεδιασμός προγράμματος: Χρήστος Μουστάκας

Στα πλαίσια του Φεστιβάλ “Αισχύλεια 2016”.

Αξιολόγηση Εκδήλωσης:

Πού και πότε

Παλαιό Ελαιουργείο Ελευσίνας > Ελευσίνα

Διεύθυνση: Παραλία Ελευσίνας (Κανελλοπούλου και Δραγούμη)

Παρασκευή 16 Σεπτεμβρίου 2016, ώρες: 20:30

Εισιτήρια

5€-12€

Προπώληση:
• Κ.Ε.Π. Ελευσίνας, Δευτ.-Παρ. 8.00-20.00 και Σαβ. 8.00-13.30.
• Διαδικτυακά μέσω viva.gr
• Κ.Ε.Δ.Ε., Παγκάλου & Κίμωνος 11, Δευτ.-Παρ. 8.00-14.00
• Παλαιό Ελαιουργείο, κατά τη διάρκεια των Αισχυλείων, 19.00-22.00.

Σχετικά Με Το Συντάκτη

Άννα Αρβανιτίδου

Η Αρβανιτίδου Άννα-Μαρία είναι Ιστορικός Τέχνης και ζει στη Θεσσαλονίκη. Τα τελευτάια χρόνια επιμελείται εκθέσεις ζωγραφικής και αρθρογραφεί. Οι έρευνές της αφορούν τη γυμνογραφία στην ελληνική ζωγραφική και πως η τέχνη ταυτίζεται με την κοινωνική απελευθέρωση. Τέχνη για όλους/ες.

Αφήστε Ένα Σχόλιο

twelve − ten =

Simple Share Buttons