“Η Χαμένη Αξιοπρέπεια της Βάσως Κιντή” – του Διογένη του σκύλου

1

Περί Χαμένης Αξιοπρέπειας (μια απάντηση στη Βάσω Κιντή), Διογένης ο σκύλος, 16-2-2015

 

Η Βάσω Κιντή, αναπληρώτρια καθηγήτρια φιλοσοφίας στο ΕΚΠΑ, υποψήφια με τη ΔΗΜΑΡ και μετά με ΤΟ ΠΟΤΑΜΙ, στο τελευταίο άρθρο της στο PROTAGON με τίτλο “Περί αξιοπρέπειας”, προσπαθεί να αποδομήσει την έννοια της αξιοπρέπειας.

Το κίνητρό της προφανές, το υπονοεί με σαφήνεια στο άρθρο, είναι να υποτιμήσει την επίκληση του ΣΥΡΙΖΑ, και συγκεκριμένα του Τσίπρα, στην αξιοπρέπεια των πολιτών, αλλά και ίσως να υποτιμήσει τους ίδιους τους πολίτες που ζητούν αξιοπρέπεια.

Αν το άρθρο το κρίνουμε με φιλοσοφικά κριτήρια, είναι επιπέδου καφενείου. Οι αναφορές του άρθρου ξεκινούν με τον Καντ, περνούν από τον Dworkin και τον Σοπενχάουερ, συνεχίζουν με τον Steven Pinker και το άρθρο του “Η ηλιθιότητα της αξιοπρέπειας”, για να φτάσουν στον Μαχμούτ Αχμαντινετζάντ (!), με ένα επιχείρημα παιδιού δημοτικού, του στιλ: αφού ο κακός Μαχμούτ Αχμαντινετζάντ επικαλείται την αξιοπρέπεια, άρα και ο Τσίπρας που επικαλείται την αξιοπρέπεια είναι κακός, και γενικά η επίκληση στην αξιοπρέπεια κρύβει κακά κίνητρα.

Επίσης, η μεγίστη φιλόσοφος Βάσω Κιντή βλέπει συντηρητικά χαρακτηριστικά στην ίδια την έννοια της αξιοπρέπειας, αναφερόμενη στο άρθρο “Η ηλιθιότητα της αξιοπρέπειας”, όπου ο Steven Pinker στηλιτεύει τους Αμερικανούς συντηρητικούς που αντιδρούν, επικαλούμενοι την ανθρώπινη αξιοπρέπεια, απέναντι στις προόδους της γενετικής. Και εδώ το επιχείρημα είναι επίσης παιδιού δημοτικού: αφού οι συντηρητικοί Αμερικανοί επικαλούνται την ανθρώπινη αξιοπρέπεια, η έννοια της αξιοπρέπειας έχει συντηρητικά χαρακτηριστικά.

Αγαπητή Βασούλα, ακολουθώντας τη λογική των βασικών σου επιχειρημάτων, το σύνθημα του Χίτλερ ήταν “Ζήτω η νίκη”, συνεπώς η έννοια της νίκης έχει ναζιστικά χαρακτηριστικά, κι επειδή η Χούντα των συνταγματαρχών επικαλούνταν τη Δημοκρατία, η Δημοκρατία έχει Χουντικά χαρακτηριστικά, και κατά συνέπεια όποιος επικαλείται τη Δημοκρατία είναι Χουντικός.

Η κυρία Κιντή, χρησιμοποιεί μια φιλοσοφικοφανή ρητορική, διαστρέφοντας το νόημα των λέξεων, αλλά και το νόημα του φιλοσοφείν, με στόχο μικροπολιτικά προσωπικά οφέλη.

Το άρθρο αυτό είναι η επιτομή της χαμένης αξιοπρέπειας ενός πολιτικού (και φιλοσοφικού) όντος, που χρησιμοποιεί τη στρεψοδικία και την ανόητη προπαγάνδα ως φιλοσοφικά επιχειρήματα.

Τέλος, αν η Κιντή ήταν συνεπής ως προς την αποδόμηση της έννοιας της αξιοπρέπειας που επιχείρησε, δεν θα την επικαλούνταν πολλάκις στα κείμενά της, όπως ανακάλυψα με μια πρόχειρη έρευνα:

– – – – – – – – – – – – –

Βάσω Κιντή: “Η θανατική ποινή”, Ο Πολίτης (δεκαπενθήµερος), σελ. 46, 1998

“[…] Οι προηγούμενοι συλλογισµοί µε οδηγούν στο συμπέρασμα οτι το επιχείρημα που μπορεί να δείξει την ανηθικότητα της θανατικής ποινής µε τρόπο κατηγορηματικό είναι αυτό που στηρίζεται στην καντιανή έννοια της ανθρώπινης αξιοπρέπειας. […]”

– – – – – – – – – – – – –

Βάσω Κιντή, “Εκκλησία και Κράτος”, Cogito, τεύχος 03, σελ. 014, Ιούλιος 2005

“[…] Οι άνθρωποι εξακολουθούν να αισθάνονται την έλξη της πίστης ενώ συγχρόνως –και εδώ είναι το παράδοξο– αντιλαµβάνονται τη σηµασία του ελέγχου, της κριτικής, της αυτονοµίας που συνδέονται µε την ωριµότητα, την αξιοπρέπεια και τον ορθό λόγο. […]”

– – – – – – – – – – – – –

Έναρξη Εργασιών Συνεδρίου του Παρατηρητηρίου Έρευνας και Διαλόγου για τα Ελληνικά Πανεπιστήμια, 28/3/2008

Ομιλία της Βάσως Κιντή:

“[…] Είχαν προηγηθεί γεγονότα στα ανώτατα ιδρύματα της χώρας που προσέβαλλαν τη νοημοσύνη μας, έθιγαν την αξιοπρέπειά μας, απειλούσαν, σε αρκετές περιπτώσεις, τη σωματική ακεραιότητα μελών της ακαδημαϊκής κοινότητας. Εκατοντάδες από εμάς, που αποφάσισαν να μετάσχουν σε αυτή αλλά και σε άλλες κινήσεις, είπαμε: «φτάνει πια»! […]”

– – – – – – – – – – – – –

“Δεν μπορούμε να απεργούμε για τα κουρέλια του κράτους”, Το Βήμα, 27/2/2011

Κείμενο που συνυπογράφει η Βάσω Κιντή

“[…] Για λόγους αξιοπρέπειας δεν μπορούμε να απεργήσουμε την ίδια μέρα με αυτούς και με κοινά αιτήματα. […]”

– – – – – – – – – – – – –

Βάσω Κιντή: “Η ηθική υπεράνω του συμφέροντος”, Το Βήμα, Γνώμες, 13/03/2011

“[…] Ποια ηθικά ζητήματα εγείρονται σε σχέση με τις λεγόμενες ανθρωπιστικές παρεμβάσεις; Ζητήματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων και ατομικών ελευθεριών, ζητήματα δικαιοσύνης, γενικού συμφέροντος, αυτονομίας και αξιοπρέπειας, ανθρωπιστικής αλληλεγγύης και βοήθειας. […]”

– – – – – – – – – – – – –

“Τολμήστε!”, Το Βήμα, 01/06/2011

Κείμενο που συνυπογράφει η Βάσω Κιντή:

“[…] Τους ζητούμε να μιλήσουν με ειλικρίνεια στους έλληνες πολίτες για τους κινδύνους που απειλούν τη χώρα, για τον αγώνα και τις θυσίες που απαιτεί η σωτηρία και η ανάκτηση της αξιοπρέπειάς της, και να εργαστούν σκληρά και συστηματικά για τη νέα στροφή. […]”

– – – – – – – – – – – – –

“Κυβέρνηση εθνικής συνεννόησης ζητούν προσωπικότητες της Κεντροαριστεράς”, 24/4/2012

Κείμενο που συνυπογράφει η Βάσω Κιντή

“[…] Μια κυβέρνησης που θα στέκεται με αξιοπρέπεια, εντός και εκτός των συνόρων, και θα μπορεί να εξασφαλίσει  τη δημοκρατική νομιμότητα. […]”

– – – – – – – – – – – – –

Βάσω Κιντή: “Και τώρα, δουλειά για τα νέα ΑΕΙ”, Τα Νέα, 20/12/2012

“[…] Χάθηκαν μαθήματα, εξάμηνα, εξετάσεις, και εξεταστικές περίοδοι, χάθηκαν ερευνητικά δεδομένα, υπολογιστές, όργανα, χρήματα, χάθηκε η εμπιστοσύνη, το ακαδημαϊκό ήθος και η αξιοπρέπεια. […]”

– – – – – – – – – – – – –

Βάσω Κιντή: “Χρέος απέναντι στους φοιτητές και τη χώρα”, Καθημερινή, 14/07/2013

“[…] Το Συμβούλιο του Πανεπιστημίου Αθηνών κάλεσε την Αστυνομία όχι γιατί κινδύνευε η ζωή μας, αλλά γιατί κινδύνευε η αξιοπρέπειά μας και παραβιάζονταν κατάφωρα η νομιμότητα και τα δικαιώματά μας ως ανθρώπων και ακαδημαϊκών. […]”

– – – – – – – – – – – – –

Βάσω Κιντή: Γιατί υποστηρίζω “Το Ποτάμι”, Athens Voice, 7/03/2014

“[…] Έξω από αυτόν τον προστατευμένο πολιτικό βιότοπο, βρίσκονταν εγκαταλελειμμένοι ευσυνείδητοι και αξιοπρεπείς πολίτες που δεν έμπαιναν σε διαδικασίες συναλλαγών, […]”

“[…] Το Ποτάμι […] Θέλει να βοηθήσει αυτούς που ενώ έκαναν το καθήκον τους με αξιοπρέπεια, παραγκωνίστηκαν από τους κολλητούς κάθε είδους εξουσίας και μικροεξουσίας. […]”

 

κλικ εδώ για το διαδικτυακό πιθάρι του Διογένη του σκύλου

Σχετικά Με Το Συντάκτη

Διογένης ο σκύλος

Ο Διογένης ο σκύλος είναι άθεος, άπατρις, πολιτικά άστεγος, και εγκατέστησε το διαδικτυακό του πιθάρι εδώ. Διαβάζει Foucault και Καστοριάδη, και δηλώνει -όπως ο Καρούζος- "οπαδός της βιολογικής αριστεράς".

1 Comment

Αφήστε Ένα Σχόλιο

5 × 4 =

Simple Share Buttons